راه اندازی کسب و کار و کارافرینی

یاد بگیرید چطور یک کسب و کار سوده را راه اندازی کنید.

راه اندازی کسب و کار و کارافرینی

یاد بگیرید چطور یک کسب و کار سوده را راه اندازی کنید.

این وبلاگ، به شما کمک میکند تا کسب و کاری مناسب را اراه اندازی کنید و درامد کسب کنید.
بعنوان یک کارافرین، میتوانید از تجریبات من استفاده کنید.

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

رزبری پایرزبری پای


مقدمه:

زیبایی رشته هایی مثل الکترونیک و کامپیوتر به اینکه هر روز در حال پیشرفت و توسعه هستند. توسعه دهنده ها میتوانند دانشمندان IBM باشند یا برنامه نویسان فیسبوک یا حتی من! هرکسی براساس نیازش، بخشی در دنیای تکنولوژی را توسعه میدهد.

این برد کوچیک توانایی انجام کارهای ساده بسیاری رو داره که در اخر مقاله بهش اشاره میکنم.

 در سریال هایی مثل MR ROBOT هم که داستان در مورد یک هکر جوان هست، به این قطعه اشاره میشه. امیدوارم اطلاعات کاربردی و مفیدی رو جمع اوری کرده باشم.

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۷ ، ۲۲:۴۴
محمد خرمی

اجازه بدهید قبل از ورود به بحث استراتژی تمرکز از نگاه مایکل پورتر، روند بحث استراتژی را تا این لحظه با هم مرور کنیم.


ما بعد از تعاریف مقدماتی استراتژی، از سطوح مختلف استراتژی حرف زدیم. دیدیم که استراتژی در سه سطح:  دپارتمانها، کسب و کار و سطح کلان شرکت، قابل تعریف است.


بعد از بین این سه لایه استراتژی، به سراغ استراتژی کسب و کار رفتیم. به عبارتی سطح میانی را برای شروع بحث انتخاب کردیم. درس نگاه هلی کوپتری به استراتژی کسب و کار، سعی کردیم دیدگاه ها و نگرشهای مختلفی را که به استراتژی کسب و کار وجود دارد، بررسی کنیم و در این میان، یکی از کسانی که به صورت جدی مورد توجه قرار دادیم، مایکل پورتر بود.


مایکل پورتر را به صورت جداگانه در متمم، معرفی کرده ایم و توضیح دادیم که در مدل ذهنی مایکل پورتر، رقابت جایگاه ویژه ای دارد. او سه نوع استراتژی رقابتی را به طور خاص مورد توجه قرار میدهد. استراتژی تمایز و استراتژی پایین ترین هزینه و استراتژی تمرکز.


پس از بحث درباره دو مورد اول، اکنون به سراغ استراتژی تمرکز می‌رویم.


بسیاری از کسب و کارها، در رویای خود دوست دارند که روزی «تمام گستره ی قابل تصور صنعت» خود را پوشش دهند. اگر شما حضور در صنعت آموزش را با تاسیس یک دبستان آغاز کنید، دور از ذهن نیست که در رویایتان، علاقمند باشید که روزی دبیرستان هم داشته باشید. یا حتی دانشگاه.


اگر فعالیت در حوزه رسانه های خبری را با تاسیس یک سایت خبری آغاز کرده باشید، میتوان تصور کرد که در ذهن خود، به یک روزنامه صبحگاهی و یک شبکه ی خبری رادیویی و یک شبکه تلویزیونی و … هم فکر کنید.


استراتژی تمرکز


 این مرز میتواند به شکلهای مختلفی به وجود بیاید:


* تمرکز بر بخش خاصی از بازار و زیرمجموعه ای از مشتریان بالقوه: به جای اینکه به همه ی مشتریان بالقوه فکر کنیم، یکی از بخشهای بازار را به عنوان هدف انتخاب کنیم و بر آن متمرکز شویم. مثلاً وقتی یک سایت خبری میگوید: من نمیخواهم خبررسان همه باشم. میخواهم برای کسانی که به حوزه تکنولوژی علاقه دارند، خدمت ارائه دهم (تمرکز بر یک جامعه مخاطب تخصصی).


یا اینکه همان سایت خبری بگوید: من هرگز نمیخواهم در فضایی غیر از فضای آنلاین باشم. کسانی که رادیو یا تلویزیون یا روزنامه های مکتوب، کانال خبری آنهاست، مشتری من نیستند (تمرکز بر بخشی از مشتریان که دسترسی و ترجیح آنلاین دائمی دارند).


* تمرکز جغرافیایی: وقتی یک شرکت تولیدکننده میگوید که من به بازار صادراتی فکر نمیکنم. میخواهم نیازهای بازار ملی را مرتفع کنم. یا اینکه یک خودروساز میگوید: من صرفاً به بازار آسیای جنوب شرق،‌ سرویس میدهم و تمام امکاناتم را برای آن حوزه بسیج میکنم. یا یک تولیدکننده ساندویچ، میگوید: من در این دانشگاه شعبه زده ام و هدفم تامین نیازهای غذایی دانشجویان است.


* تمرکز بر زیرمجموعه خاصی از محصولات: شرکتی که میگوید من به طور خاص بلبرینگهایی با قطر داخلی یک متر و بالاتر تولید میکنم. یا ناشری که میگوید من فقط کتابهای درسی دانشگاهی در رشته مهندسی منتشر میکنم. یا یک شرکت تولیدکننده هارد دیسک و ابزارهای ذخیره اطلاعات، به طور خاص روی هاردها و فلش مموری های ضد آب و ضدضربه با مقاومت بالا متمرکز شود. یا یک موسسه آموزشی کنکور، صرفاً کلاسهای ریاضی برگزار کند.


همانگونه که دقت کرده اید، این مرزبندی‌ها، به صورت دقیق و کاملاً قطعی قابل تعریف نیستند.


اگر یک شرکت تولیدکننده پیچ و مهره، بگوید که فقط بر پیچ و مهره هایی با گرید استحکام و مقاومت بسیار بالا متمرکز شده است، در یک نگاه میتوان گفت که این شرکت، بر زیرمجموعه خاصی از محصولات متمرکز شده. اما در نگاه دیگر هم میتوان گفت، تمرکز این شرکت به سمت بخشهای خاصی از بازار (مثلاً صنایع نظامی یا صنایع نفتی) سوق داده شده است. چون شاید سایر صنایع تقاضای جدی در این زمینه نداشته باشند.


اما مهم این است که مدیران و استراتژیستهای شرکت، خودشان به صورت دقیق بدانند که تمرکز را چگونه تعریف کرده اند و در تدوین استراتژی‌های دپارتمانی هم، این مسئله را مد نظر قرار دهند.


چرا استراتژی تمرکز میتواند یک استراتژی موفق باشد؟ کسانی که به سراغ استراتژی تمرکز می‌روند، در صورتی که هوشمندانه عمل کنند، میتوانند نیازهای یک بخش کوچک از بازار را به شکلی دقیق‌تر و تخصصی‌تر تامین کنند. در این حالت، میتوانند حتی حاشیه‌ی سودی بیشتر از متوسط صنعت داشته باشند.


فرض کنید که یک اسباب بازی فروشی، همه نوع اسباب بازی می‌فروشد. از بازی منچ و شطرنج تا پازل و روبوت‌های کنترل از راه دور. حالا فرض کنید یک اسباب بازی فروشی دیگر، به صورت تخصصی پازل می فروشد و هیچ وسیله ی دیگری عرضه نمیکند. در حدی که احتمالاً در نگاه مشتریان، دیگر «اسباب بازی فروشی» نیست. بلکه «پازل فروشی» است.


Focused-strategy-motamem-org2


مایکل پورتر، تاکید میکند که تمرکز، خود میتواند به سمت «استراتژی تمرکز با رویکرد تمایز» یا «استراتژی تمرکزبا رویکرد کاهش هزینه» حرکت کند. پورتر برای این دو نوع نگرش، از ترکیبهای Focused Differentiation و Focused Cost Leadership استفاده میکند.


ساندویچی دانشگاه، میتواند در عین اینکه بر یک بازار جغرافیایی خاص متمرکز است، به سمت پایین ترین قیمت تمام شده یا به سمت تمایز در محصول، حرکت کند و انتخاب یکی از این دو جهت، با استراتژی اصلی که «تمرکز» است، در تعارض نخواهد بود.


مایکل پورتر، در جمع بندی بحث استراتژی تمرکز میگوید: استراتژی تمرکز، قطعاً شما را وادار میکند که برای سودآوری بیشتر، از حجم فروش بیشترصرف نظر کنید. شما مشتریان محدودتری دارید که نیازهای آنها را بهتر میدانید و طبیعی است که میتوانید موفق‌تر و سودده‌‌تر، در بازار کوچکتری که انتخاب کرده اید، فعالیت کنید.


البته امروز، برخی نقدها هم بر کلمه‌ی «قطعاً» در تحلیل پورتر وجود دارد. به عنوان مثال، به طور قطع نمیتوان گفت پازل فروشی مثال ما، اگر همه نوع اسباب بازی می فروخت، فروش بیشتر داشت. شاید در کوتاه مدت، تمرکز بر پازل، میزان فروش را کاهش دهد،‌ اما در بلندمدت و زمانی که این پازل فروشی به عنوان مرکز تخصصی پازل شناخته شود، میتواند علاوه بر حفظ تمرکز، حجم فروش بیشتری را هم تجربه کند.


تمرین:


در داخل یا خارج از ایران، چه شرکتها یا برندهایی را میشناسید که به نظر شما استراتژی تمرکز را انتخاب کرده است؟ آیا میتوانید توضیح دهید که این شرکتها، از چه بازارها یا محصولات بالقوه ای صرف نظر کرده اند؟


بخشی از دوره متمم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۷ ، ۲۲:۳۱
محمد خرمی

سلام

توی این مقاله من در مورد دستگاه چاپ بنر نوشتم و حالا خلاصه ای از اون رو قرار میدم.


دو نوع معروف از جوهر های استفاده شده در دستگاه های چاپ بنر، جوهرهای سالونت و اکوسالونت هستند. در نگاه اول این جوهرها دو جوهر معمولی هستند که برای چاپ استفاده می شوند و ممکن است تغییراتی جزئی در دستگاه به وجود بیاورند. اما نه! به همین راحتی نیست و خصوصیات شیمیایی این جوهرها نه تنها باعث میشود که مکانیزم عملکرد دستگاه تغییر کند، حتی تجهیزات و ابزارهای کارگاه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. جوهرهای سالونت فرار هستند و در ترکیب آنها از مواد آلی استفاده شده است. بنابراین کارگاه باید دارای سیستم تهویه مناسب باشد. از طرفی دیگر جوهرهای اکوسالونت بر پایه آب ساخته شدهاند و دیرتر خشک می شوند و لازم است که از سیستم های خشک کن برای آنها استفاده شود. به همین راحتی نوع جوهر میتواند خرید دستگاه چاپ بنر را تحت تاثیر قرار دهد.
عرض دستگاه و تنوع در چاپ

دستگاه چاپ بنر به طور مستقیم با اندازه آن در ارتباط است و مشخص میکند که کارگاه مورد نظر تا چه اندازه میتواند در تولید بنر های مختلف تنوع داشته باشد. اما به هر اندازه که عرض دستگاه بزرگتر باشد و قابلیت های آن بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود و ممکن است شما را با شک و تردید مواجه کند. بنابراین فکر نکنید که خرید دستگاه چاپ بنر مانند سایر وسایل ارزان قیمت راحت است و مشکل خاصی ندارد. با توجه به سرمایه عظیمی که به خرید این دستگاه ها اختصاص می دهید،باید خود را برای مواجه شدن با شرایط مختلف آماده کنید و دستگاهی را انتخاب کنید که با شرایط کارگاه شما همخوانی داشته باشد.
بودجه خرید دستگاه و پناه بردن به دستگاه های قسطی

از هر چی بخواهیم بگذریم، از بحث پول و بودجه لازم برای خرید دستگاه برش لیزری نمیتوانیم عبور کنیم. چه بسا کسانی هستند که در گام های اولیه و در بررسیهای خود یک دستگاه را انتخاب کردند که به محض اطلاع از قیمت آن، گزینه خود را تغییر داده و به سراغ سایر دستگاه ها رفتند. این می تواند یک هشدار جدی باشد و خریداران باید از قبل در مورد تنوع قیمتی و تغییر قیمت با توجه به قابلیت دستگاه مطلع باشد. پیشنهاد ما برای این مشکل این است که چند دستگاه با قیمت های مختلف انتخاب کنید و بودجه ای در نظر بگیرید که امکان افزایش یا کاهش آن برای شما فراهم باشد. در این صورت قدرت مانور بیشتری برای خرید دستگاه خواهید داشت و دردسر کمتری را تجربه می کنید.
پشتیبانی شرکت و تامین قطعات

پشتیبانی شرکت و تامین قطعات در قالب های مختلفی توسط شرکت های فروشنده در نظر گرفته می شوند که نوع آنها تابع دسترسی شرکت به تکنولوژی های دستگاه است. بنابراین قبل از اینکه برای خرید دستگاه چاپ بنر اقدام کنید، از مسئولین شرکت بخواهید که در مورد پشتیبانی و تامین قطعات به شما توضیح دهند و دسترسی به آنها را در محل اقامت خود بررسی کنید. اگر فرض بگیریم که پس از چند سال استفاده دستگاه شما دچار مشکل شود، طبیعتاً دوست دارید که از گزینههای خدمات پس از فروش و گارانتی در مورد آن استفاده کنید و از این طریق هزینههای جاری خود را کاهش دهید. اما اگر شرکت موردنظر قادر به ارائه چنین خدماتی نباشد، با مشکلاتی مواجه خواهید شد که دردسر های بالایی دارد. به همین دلیل هیچ وقت در خرید دستگاه چاپ بنر از گزینه های گارانتی و خدمات پس از فروش چشم پوشی نکنید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مرداد ۹۷ ، ۱۱:۲۴
محمد خرمی